Monday, December 14, 2009

Fakta Menarik Mengenai COKE & AIR...(kena baca)




AIR

1. Hampir separuh dari penduduk dunia mengalami
kekurangan air dalam badan.

2. Dalam 37% masyarakat, dahaga sering disalahtafsirkan
sebagai lapar.

3. Dahaga yang sedikit akan mengurangkan kadar metabolisme sebanyak 3%.

4. Segelas air akan mampu menghilangkan kelaparan yang datang pada waktu tengah malam.

5. Kurang minum air ialah punca utama keletihan di siang hari.(Pergi kelas jgn lupa bawak air,leh kasik ilang ngantok di tengah hari)

6. Kajian menunjukkan 8-10 gelas air yang diminum setiap hari akan mampu mengurangkan sakit belakang dan sendi pada 80% pesakit.

7. Kekurangan air dalam badan sebanyak 2% akan mengakibatkan
kekeliruan ingatan jangka pendek, masalah dengan kira-kira matematik mudah, sukar menumpukan pada skrin komputer dan kertas bercetak.

8. Meminum 5 gelas air setiap hari akan mengurangkan risiko kanser usus sebanyak 45% , kanser payu dara sebanyak 79% dan kanser pundi kencing sebanyak 50%.

p/s:ak bwk air p kelas jadik byk mnm air terus xngantuk masa kat kelas..sebab selalu ulang alik pegi tandas...hikhihhik..

COKE

1. Di kebanyakan negeri di USA,Polis Peronda Lebuhraya mereka membawa 2 gelen Coke di dalam kereta mereka untuk membersihkan darah di atas jalanraya akibat kemalangan.


2. Cuba masukkan satu T-bone steak ke dalam semangkuk Coke, ia akan hilang dalam masa dua hari.

3. Untuk membersihkan tandas, tuangkan satu tin Coke ke atas mangkuk tandas. Biarkan ia ‘bekerja’ selama sejam, kemudian cuma flush, tak perlu berus. Boleh juga digunakan untuk mencuci pinggan mangkuk jenis China.

4. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis
chrome, celupkan kertas aluminum (foil) yang keronyok ke dalam Coke, kemudian gosokkan bahagian yang karat.

5. Untuk mencuci sisa putih pada bahagian kepala bateri kereta anda, tuangkan satu tin Coke ke atas bahagian tersebut, dan sisa putih itu akan hilang.

6. Untuk melonggarkan skru atau nat yang berkarat, basahkan sedikit kain dengan Coke, kemudian lapkan pada skru atau nat tersebut.

7. Untuk menghilangkan kesan minyak atau gris pada kain, tuangkan satu tin Coke, tambah sedikit serbuk pencuci dan basuh seperti biasa. Kesan minyak dan gris akan hilang.

Untuk Makluman Anda :

1. Bahan aktif dalam Coke ialah Asid Fosforik. Ia boleh melarutkan paku dalam masa 4 hari. Ia juga boleh menghakis kalsium dari tulang dan merupakan penyumbang utama kepada penyakit osteoporosis.

2. Untuk membawa pati Coke (
Coca Cola Syrup), trak yang digunakan adalah jenis yang digunakan untuk membawa bahan kimi penghakis tahap tinggi (highly corrosive).

3. Pengedar Coke telah menggunakan minuman tersebut untuk membersihkan bahagian enjin trak tersebut selama 20 tahun!

p/s:Jika anda tercekik tulang..air coke blh digunakan untuk melembutkan tulang tersebut supaya ia mudah dikeluarkan../XD

0 comments:

  © Free Blogger Templates Blogger Theme by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP